torsdag 10. april 2014

"Farfar - har DU blogg???"

   Ansiktsuttrykket og tonefallet hennes var alt bryet verdt! Tilfeldighetene ville at det tidligere nevnte barnebarnet - som ikke lenger liker å bli kalt barn - var på helgebesøk da jeg arbeidet med innlegget om tidslinje/NDLA. Stor var hennes overraskelse, og jammen ble hun en porsjon imponert også!
  
   Det er tid for oppsummering. Da er det bare å innrømme:  Jeg gikk inn i bloggens landskap uten kart og kompass - temmelig ureflektert. Læringskurven har vært deretter - som å klatre i slette veggen. Lenge gikk det bra, men et stygt glipptak tok bort noe av eventyrlysten: Jeg hadde fått lastet inn over halvparten av medstudentenes blogger i min egen bloggliste, gitt dem nye navn (etter de respektive personnavn, for ikke alle blogger har like logiske navn...) - så forsvant hele blogglista mi. Spør ikke meg hva jeg gjorde feil!
   Lang tid skulle gå før jeg innså at den ikke lot seg gjenskape, innlastede blogger nektet simpelthen å skifte navn. I mellomtiden har nok mine medstudenter tenkt at jeg ganske enkelt var uinteressert i dem og deres blogger, men slik var det altså ikke!
   For hver uke har jeg 'oppdaget' blogging i ulike sammenhenger: Mange jeg kjenner har blogg, det har bare ikke vært tema. Masse artig fagstoff er å finne, både nyttig og unyttig. Nyhetsmedia er tydeligvis ute og 'skummer' synsinger fra kjendiser og halvkjendiser. Blogging er stort.
   Så fikk jeg noe å tenke på: I slutten av mars hentet jeg frem et avisinnlegg som jeg sakset fra Avisa Nordland 5. februar 2014, tilsidelagt for å inngå i vårens tentamensoppgaver for VG2-studieforberedende. Overskriften var "Nasjonalromantikk og språk", skrevet av Andor Normann. Når jeg nå finleste hans innlegg, fant jeg at han viste til den ungarske lingvisten Andreas Kornai: "Hans konklusjon av sine studier av vår språkpolitikk er: Til tross for en nøye balansert språkpolitikk som skal styrke nynorsken, har den norske befolkning allerede stemt med blogger og tweets at de bare vil ha bokmål inn i den digitale tidsalder. Bokmål er norsk på nett, ikke nynorsk, understreker Kornai."
   Altså: Ganske ureflektert har jeg gitt mitt bidrag til å underminere vår trespråklighet (NB: Husk at samisk er vårt tredje offisielle språk!) - ved å skrive på bokmål. Som norsklærer gjennom et langt liv burde jeg visst bedre, tenkt klarere - orientert kartet før jeg vandret ut i landskapet...
   Derfor: Skulle det bli en ny blogg, da blir det blogging på nynorsk!
   Helt til slutt en takk til kollega og medstudent Kari for all god hjelp og et aldri sviktende humør!!

4 kommentarer:

  1. Du skriver underfundig og inspirerende godt. Barnebarnet visste utmerket godt hva blogg er – du har vært på oppdagelsesferd for å finne ut. Og du har erfart mye på kort tid: At det hører med å plages før man utvikler kompetanse slik at man plages mindre og godt kan leve med å plages litt – for IKT-ens viderverdigheter tar aldri slutt. Det andre er alt blogging kan være og som her fører deg over i en meget interessant diskusjon om bruk av ulike målføre på nett/i blogg. Eg har skreve eit innlegg i ein annan blogg om "blogg på nynorsk". Se http://iktinorsk.blogspot.no/2013/03/blogg-pa-nynorsk.html

    I denne teksten er den viktigaste bodskapen at nynorsk hevar den generelle språkkompetansen. Der er det også ei lenke til ein framifrå nynorsk grammatikk – i teikneseieformat. Klikk på bildet.

    Kari er god.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for positive tilbakemeldinger i blogg-perioden! Det har gitt lyst til mer skriving og blogging - det gjelder bare om å finne tid i en hektisk skolehverdag!
      "Bilinguists have more fun" sa en foredragsholder for mange år siden, han tenkte vel ikke akkurat på nynorsk og bokmål - men det er nå greit å beherske begge målformene.
      Og jammen var det en blogg for bilingvister også: http://frenchxlator.blogspot.no/
      GOD PÅSKE!

      Slett
  2. Barnebarn er gull verdt. Mitt barnebarn på 8 lurte på hva en pensjonist var, og da hun hadde fått dette forklart, sa hun. Mommo, du må aldri bli pensjonist. Du er så kul når du sitter å jobber på pcen, og hun elsker å spille spill med meg på Ipaden. Hvorfor? Fordi hun alltid er en vinner :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den digitale verden har gjort det enkelt å kunne holde god kontakt med barnebarn, så det i seg selv er en grunn til å holde seg rimelig oppdatert på kommunikasjonsverktøy og 'dingser' av alle slag.
      Og: Jeg tror dagens barnebarn trenger sine besteforeldre mer enn noen gang i historien!
      GOD PÅSKE!

      Slett