fredag 21. mars 2014

Kulturhistorisk tidslinje

   Vi er utfordret på å presentere en digital læringsressurs som oppleves som nyttig.
   I mange fag - så også i norskfaget - er det meningsfullt og nyttig å jobbe med tidslinjer. På VG1 legger vi et 'håndverksmessig grunnlag' med blyant/linjal/papir - ikke for å gjøre tidslinja til matematikk, men for å presisere at ei god og funksjonell tidslinje skal ha korrekte intervall.
   På VG2 flytter vi tidslinja inn på PCen, og den blir med oss hele veien videre, som basis for det meste vi gjør som omhandler norsk kulturhistorie, litteraturhistorie, språkhistorie.
   Så er tiden inne for å se til NDLA:



Har du en nettleser som kan vise Flash-innhold, kan du gå rett inn og kose deg med mulighetene!

4 kommentarer:

  1. Svært interessant og stilig ressurs, spesielt for meg som lager wiki om norsk litteraturhistorie sammen med lærerstudenter som tar norsk. Jeg har bygd tidslinja til NDLA inn i wikien. Lurer på hva studentene synes?

    Ellers foreskriver Kunnskapsløftet regne, snakke, lese, skrive og IKT i alle fag.

    SvarSlett
  2. Ja, NDLA-tidslinja har vi hatt mye glede av! Fint om flere oppdager den.
    Ellers var gårsdagen en opp- og nedtur - bloggmessig: Etter å ha lagt ut ovenstående, samt fått på plass foto, som lovet, skulle jeg importere resten av bloggene til mine medstudenter. Det gikk lenge bra - til alle forsvant......
    Vel, det er bare å bite ergrelsen i seg og begynne på nytt! :-)

    SvarSlett
  3. Denne synes jeg er kjempeartig, jeg har alltid vært glad i tidslinjer, selv om det har vært litt for mye arbeid å tegne. Men denne var både fint presentert, oversiktlig og med mye informasjon når du går inn i de enkelte delene. Jeg har også lært noen av våre kollegaer å lage egne tidslinjer ved å bruke noen av de programmen Roar har tipset oss om, og det skapte noen interessante diskusjoner om hvordan man kan bruke de verktøyene i undervisningen.

    SvarSlett
  4. Og diskusjonene fortsetter i klassene, elevene imellom, for mange oppdager at det går an å forholde seg til historie på en fattbar måte når hendelsene kan 'henges på knagger' på ei tidslinje. Dessverre kommer noen elever fra grunnskolen uten grunnleggende historiekunnskap og -forståelse, og for disse kan bruk av tidslinjer bli redningen.

    SvarSlett