mandag 17. februar 2014

Kjenner du Vladimir Zlatan?


 
Humor er - i tillegg til magemuskeltrim - et godt virkemiddel for å oppnå læring og legge grunnlag for diskusjon. I denne You Tube-sekvensen berøres mange norskfaglige tema:

- folkedikting/eventyr
- intertekstualitet
- fremmedspråklighet
- preposisjonsbruk, særlig er det - typisk nok - preposisjonen på som 'får det'

Snutten legger også grunnlag for diskusjon om:

- fortellerteknikk
- bannskap
- kulturmøter

Sist men ikke minst bør man diskutere: Morsomt - for hvem? Vil fremmedspråklige synes det er morsomt? Hvilken språk-, litteratur- og kulturkompetanse kreves før man kan finne dette morsomt?

4 kommentarer:

  1. Meget morsom eventyr-røre.

    Kanskje du kan lære deg å bygge videoen inn i bloggen med Del, Innbygg og lime inn koden som HTML-kode?

    Jeg savner et bilde av deg i "presentasjonsdokumentet" (Google dokument).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ta begge utfordringene, men jeg trenger tid...

      Ellers har en mail fra Trond gitt info vedrørende nettmøtene, slik at den saken har fått en avklaring.

      Det blir spennende uker som student!!

      Slett
  2. Hei Kaare!

    Bloggen din er inspirerende!
    Jeg er helt enig i din påstand at "humor er et godt virkemiddel for å oppnå læring og legge grunnlag for diskusjon"
    Lykke til videre med bloggingen og studiet!
    Hilsen Fiona

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker bloggen min!
      Når det gjelder studentlivet - det skulle vel være slappe dager og mye pub - men jeg ser lite til begge deler: det 'koker' godt både på skolen og i DÅS, jeg synes egentlig at vi er ganske flinke som klarer å sjonglere alle disse hattene våre!
      Gleder meg forøvrig til neste tur til Narvik og Skjomen!!!!

      Slett