onsdag 19. mars 2014

Moro med preposisjoner!

   Som gammel tysklærer har jeg hatt mange artige stunder med an-auf-hinter-in-usw....
På You Tube viser ei lærergruppe hvordan det kan gjøres, og de har nok hatt det moro under innspillingen!
   Noe som 'ufarliggjør' denne videoen til bruk i undervisning: man hører tydelig at aktørene er ikke-tyskspråklige, men de kaster seg uti det! Kanskje lettere da for elever - og lærere - å forsøke å lage sin egen versjon? 
   Høydepunktet i denne snutten begynner på ca 3:00 frem mot 3:50, her illustreres for eksempel den heller teoretiske setningen: "Er schwimmt in das Schwimmbad".
   God fornøyelse! :-)




5 kommentarer:

  1. "Das hättest du wissen sollen" som min gamle tysklærer på ungdomsskolen ofte sa (men ikke til meg :-)). Artig gjensyn med preposisjonene. Helt klart at elevene kunne ha laget noe tilsvarende - for å lære tysk på en morsom måte. Merkelig nok er det mange elever som synes tysk er vanskelig, og det som er vanskelig er kjedelig for da må det jo jobbes/leses for å få til, og det man får til/mestrer er morsomt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thomas, legg merke til at jeg har tatt utfordringen din - lært meg (dvs. Kari har lært meg!) å bygge inn video direkte i blogginnlegget! Det går saaaakte i rett retning! :-)

      Slett
    2. Veldig bra Kaare. Nå har du lært deg. Er det ikke fint å kunne by på "film" i bloggen?

      Slett
  2. Jeg likte også denne videoen som inviterer til bruk av mer enn den logiske sansen i innlæringen av tyske preposisjoner, jeg kan nå med lyd og bilde i tillegg til tekst, raskere fremkalle den riktige preposisjonen, at det brukes humor sånn at man får le litt mens man jobber er bra. Tror helt sikkert elevene vil synes det vil være gøy å være med på dette. At det er gøy med "dialekt" kommer tydelig fram også i 1. aman. Olaf Husbys Norwegian on the web på NTNU (NOW) og Norwegian on the web in Narvik (NOW-IN).

    SvarSlett
    Svar
    1. Humor er viktig, både kollegaer imellom - og i klasserommet. Ta gjerne en kikk på et oppslag i Aftenposten:
      http://www.aftenposten.no/jobb/Ekspertene-vil-ha-mer-humor-pa-jobb-5353054.html (marker/høyreklikk/"søk på Google")
      Dessverre blir humor ofte undervurdert og feilvurdert som pedagogisk virkemiddel.

      Slett